God morgon från en Hannes som har svårt att gnugga bort John Blunds sand från ögonen så här första veckan efter semestern! Jag ger mig själv lite tid att komma in i allting igen och snart är jag nog på banan igen. Dagens inlägg kommer faktiskt handla om mitt job, eller iallafall en del av det. Jag får ofta frågan hur det är att arbeta som influencer och min kollega och vän Kristin skrev igår ett inlägg som summerade allting så himla väl. Det finns en del förutfattade meningar, mycket förminskning och framförallt inte tillräckligt mycket kunskap om vad att arbeta som influencer faktiskt innebär. En snabb googling av definitionen av influencer och man får upp följande: Ordet influencer kommer från engelskans ord för influera, vilket i sin tur betyder påverka. En influencer är alltså någon som har inflytande på andra och kan påverka dem att utföra vissa handlingar, exempelvis köpa en specifik produkt. Att influera är inget nytt.Att influera är inget nytt fångar mitt öga och det vill jag ta fast vid. Yrket influencer, eller kreatör som jag ofta kallar det, är till sin betydelse och vad man gör ingenting vi inte sett förr. Det som människor förknippar med oss influensers är en tro om att vi publicerar en bild på sociala medier, får bra betalt och lever sedan lyckliga resten av våra dagar här på jorden. Jag kom först i kontakt med influenceryrket våren 2019 då jag efter mina år på universitet inte lyckades få något jobb inom min nisch (digital kommunikatör, retoriker och strateg) då jag alltid fick höra att jag saknade erfarenhet. Jag grävde ett bra tag på samma plats jag stod innan jag insåg att det är bara mig själv som kan ta mig ur det här hålet. I nästan samma veva hade jag precis köpt min nya lägenhet, en sekelskifteslägenhet i Helsingborg, som jag skulle börja inreda. Tanken slog mig då att jag kan börja dokumentera detta och publicera på Instagram. Jag har aldrig haft ett intresse att själv stå framför kameran och vara det primära motivet men inredning, det älskar jag. Sagt och gjort började jag publicera heminredning på Instagram men med en tydlig agenda: det här ska leda till någonting annat. Jag använde mina kunskaper och erfarenheter från mina universitetsstudier och praktik på en marknadsföringsbyrå på mig själv och arbetade med min egen kanal som om jag var en produkt. Tidigt insåg jag att för att det här ska gå vägen måste jag visa omvärlden vem jag är och våga vara personlig, inte privat, för att skapa en relation till de som väljer att klicka på den lilla följ-knappen. Jag arbetade med detta på tidiga morgnar, kvällar och helger utöver min tjänst i IKEAs kundtjänst för att se om det fanns en chans att jag kanske skulle lyckas.Jag frågade andra influensers som jag såg upp till hur de gått tillväga. Om jag fick bjuda de på en fika och höra deras resa. Jag frågade Kristin om hon hade haft lust att ses några timmar i Varberg, jag frågade Malin hur man ska tänka när man fotograferar och många andra. Jag insåg snabbt att ensam är inte stark. Jag behövde likt alla andra arbeten lära mig av de som kommit före och var mer erfarna än mig själv. Det första året tjänade jag inga pengar och mina föräldrar hjälpte mig till och från.När saker och ting väl började lossna insåg jag väldigt snabbt att vara influencer kräver mer tid, energi, kunskap och vilja inifrån än jag först trott. Det var absolut inte bara att ta en bild i förbifarten, publicera den och sen vänta på att stora företag skulle tag kontakt med en. Jag började titta mig runt och insåg ganska snabbt att många av de stora kreatörer jag såg upp till så var Instagram bara ''ett ben'', d.v.s. att man använder plattformen som en bas för sin kommunikation men att man sedan utforskar nya marker. Jag började kontakta företag i min omgivning om de skulle vara intresserade av mina tjänster som konsult. Jag berättade att jag gärna hade hjälpt de utveckla och administrera deras kanaler, fotografera, skriva texter, hjälpa de arrangera evenemang och liknande. Då blev Instagram, min roll som influencer, mitt bästa portfolio för kunderna kunde ju se direkt vad jag faktiskt gör. Om mina bilder höll måttet, att min tillväxt av följare faktiskt visade på att jag visste vad jag pratade om och kanske framförallt att mina kontakter med andra influensers även kunde gynna de. Plötsligt hade jobbet som influencer hjälpt mig ta ny mark.Det fortsatte så här under en längre tid och jag hjälpte flera företag med deras sociala medier, nyhetsbrev, hemsidor och annat kul. Allt tack vare min Instagram. Jag hade två ben att stå på vilket gjorde att jag kunde vara mer selektiv i vad jag faktiskt ville (och hade möjlighet) till att göra. Efter ett tag kom jag i kontakt med idag goda vän, Jacob, Olsheden & Co, som anställde mig på hans byrå som frilansare. Det var första gången jag kände mig riktigt hemma och insåg att tack vare Instagram sitter jag idag vid ett skrivbord med ett arbete. Den möjligheten gjorde att jag kom i kontakt med allt större företag och kunde arbeta på heltid med att vara frilansande konsult åt andra företag som digital kommunikatör, strateg, fotograf och även influencer via min egen kanal. Detta i sig resulterade till att jag kom i kontakt med en stor hotellkedja på Bjärehalvön där jag bokade in ett möte med VD:n och marknadschefen, även de idag väldigt goda vänner, och erbjöd mina tjänster och berättade hur jag kunde hjälpa de. Några månader senare fick jag ett samtal att de gärna hade viljat anställa mig på heltid på deras marknadsavdelning. Jag arbetade där i ett år och fick sedan nästa liknande möjlighet på ett annat företag. Båda gångerna har det varit min Instagram som hjälpt mig att få jobbet. Det har varit ett kvitto, ett portfolio, som visat på att det många berättar att de kan i en anställningsprocess kunde jag faktiskt. Att vara influencer innebär inte per automatik att du tjänar stora summor pengar, många tjänar knappt något alls. Det innebär inte per automatik att du får hem massor av gratissaker. Ibland får man förfrågan om man hade kunnat tänka sig att få ett PR-utskick, då med en baktanke av företaget att man förhoppningsvis visar upp produkterna på sin Instagram, men det är inget krav. Ofta tackar jag nej då. Det jag alltid kommer tillbaka till och berättar för människor som vill förminska yrket som influencer är att det är ett riktigt jobb som alla andra jobb. De anställda, d.v.s. alla influensers, är alla olika ambitiösa, duktiga och villiga att göra ett bra jobb, precis som vanligt anställda. Många av mina kollegor, vänner, influensers, driver idag stora företag med ''riktiga'' anställda tack vare att de till en början arbetade primärt som influencer. Många av mina kollegor slår idag ut stora och traditionella företag då den digitala marknadsföringen kommer enklare för en kreatör då den själv verkar inom det dagligen. För mig är att börja arbeta med Instagram det bästa som kunde hända mig i en tid då jag inte såg en väg framåt rent karriärmässigt. Att vara influencer har lärt mig hur man ska hantera och agera under möten med andra företag, förhandling av ekonomisk ersättning, köpt annonsering (annonser), allt som har med att vara fotograf och bildrättigheter att göra, att få stå på en scen framför 150 personer och berätta min resa från arbetslös till att vinna årets Inredningsprofil 2022 och 2023 tack vare Instagram. Jag vill nog skicka med er som läser detta att sociala medier kan vara världens bästa sak men också nedtyngande. Det är viktigt att man själv vet vad ens närvaro där innebär, både för en själv men också för ens följare. Vad vill jag åstadkomma som influencer? För mig handlar det inte om att tjäna pengar på betalda samarbeten, även om det också är en del av mitt företag idag, utan fortsätta bevisa för potentiella uppdrag- och arbetsgivare att mitt digital kommunikation är viktigare än någonsin. Och att jag kan detta. Jag har Instagram att tacka för allt när det kommer till vart jag är idag rent yrkesmässigt. Det har gett mig möjligheter som jag troligtvis aldrig hade fått om jag gick den traditionella vägen. Du når så oerhört många och bakom skärmen finns andra människor som tar del av allt du förmedlar. Det tycker jag är himla coolt men kräver också att man frågar sig själv: vad vill jag berätta och vad vill jag att folk ska känna när de nås av mina texter? 💛 Den här bilden tog Malin första gången vi sågs och jag hade precis börjat min resa som influencer. Det är snart fyra år sedan. Det känns som en evighet sedan men också som igår. Idag driver jag mitt eget företag vid sidan av min heltidsanställning på marknadsavdelningen på ett av Sveriges ledande köksföretag. En plats jag nått tack vare att jag publicerade de där ''stageade bilderna'' på mitt hem som många i min omgivning tyckte var pinsamt. Allting har en början. Kom ihåg det. Kram!